ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ



ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ

Δηλώσεις στους Έλληνες ανταποκριτές μετά το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων

ΗΜ/ΝΙΑ:

Δ. ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ : Να σας ενημερώσω καταρχάς για το τι συζητήθηκε σήμερα. Ένα βασικό θέμα πολύ ενδιαφέρον για εμάς, το οποίο συζητήθηκε σήμερα είναι η Στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Μακροπεριφέρεια Αδριατικής και Ιονίου. Μέχρι στιγμής υπάρχουν δύο Στρατηγικές Μακροπεριφέρειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στη Βαλτική και στο Δούναβη. Αυτή είναι η τρίτη Στρατηγική, που υιοθετήθηκε σήμερα και αυτή η απόφαση θα επικυρωθεί στο Συμβούλιο Κορυφής του Οκτωβρίου. Όπως είπα πρόκειται για τη Στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Μακροπεριφέρεια Αδριατικής και Ιονίου. Συμμετέχουν όλες οι χώρες που βρέχονται από την Αδριατική και το Ιόνιο και η Σερβία. Μετέχουν δηλαδή Μαυροβούνιο, Σερβία, Βοσνία, Κροατία, Σλοβενία, Ιταλία , Ελλάδα και Αλβανία. Σας υπενθυμίζω ότι αυτή η Στρατηγική ήταν μία από τις βασικές επιδιώξεις της Προεδρίας μας. Είχαμε μάλιστα κάνει μία Συνάντηση Υψηλού Επιπέδου, το Φεβρουάριο στην Αθήνα, όπου είχαν έρθει Υπουργοί από όλες αυτές τις χώρες και ο Επίτροπος Hahn. Εγώ, στο Συμβούλιο σήμερα, ευχαρίστησα και την Ιταλική Προεδρία που το προχώρησε, η οποία ήταν εξαρχής μαζί μας. Εμείς και η Ιταλία το ξεκινήσαμε άλλωστε πριν από δύο περίπου χρόνια. Ευχαρίστησα και την Επιτροπή και ιδιαίτερα τον Επίτροπο Ηahn, ο οποίος έπαιξε πολύ θετικό ρόλο. Τώρα και με τα νέα του καθήκοντα και εφόσον επιβεβαιωθεί ο διορισμός του ως Επιτρόπου για τη Διεύρυνση και την Πολιτική Γειτονίας, θα μπορέσει να βοηθήσει και από εκεί. Αυτό ανοίγει πάρα πολύ μεγάλες προοπτικές, αλλά προοπτικές μόνο, γιατί δεν έχει πρόσθετο προϋπολογισμό δικό της αυτή η Στρατηγική, αλλά μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς τα διάφορα κονδύλια που υπάρχουν είτε για τα κράτη μέλη, στο πλαίσιο της περιφερειακής πολιτικής είτε για τις υποψήφιες χώρες.

Υπάρχει ένα πρώτο Σχέδιο Δράσης, το οποίο επεξεργάστηκε η Επιτροπή, το οποίο χρειάζεται βεβαίως και περαιτέρω εξειδίκευση και πλέον εναπόκειται όχι μόνο στις εθνικές διοικήσεις των κρατών. Βεβαίως, εμείς, ως κυβέρνηση θα ορίσουμε ποιοι θα είναι οι αρμόδιοι Συντονιστές. Αλλά αυτό το σχέδιο απευθύνεται και σε περιφέρειες, στην τοπική αυτοδιοίκηση, σε άλλους φορείς ιδιωτικούς ή κοινωνικούς. Είναι πάρα πολύ ευέλικτη σαν Στρατηγική. Έχουμε συμφωνήσει όλοι να βάλουμε σαφείς και περιορισμένους στόχους, σε ό,τι αφορά την κάλυψη αυτής της Στρατηγικής, σε κατ’ ιδίαν κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Εμείς προωθούμε την Μπλε Ανάπτυξη, ως έναν στόχο αυτής της Μακροπεριφέρειας, που σημαίνει βιώσιμος τουρισμός, διασύνδεση των διαφόρων χωρών της περιοχής και περιβαλλοντική προστασία. Αλλά, βέβαια, υπάρχουν και άλλοι τομείς που θα μπορούσαν να καλυφθούν από αυτή τη Στρατηγική.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως η ναυτιλία;

Δ. ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ: Αυτό πρέπει να αποφασιστεί. Δεν θέλουμε να καταλήξουμε σε έναν κατάλογο που θα είναι πολύ μεγάλος, και τελικά δεν θα γίνει τίποτα. Θέλουμε να περιορίσουμε τις δραστηριότητες σε πέντε – έξι τομείς, τουλάχιστον στην πρώτη φάση. Αλλά έχουμε ήδη το πολύ επιτυχημένο παράδειγμα της Βαλτικής, όπου η Στρατηγική έχει αποδώσει ήδη πολύ συγκεκριμένα, απτά αποτελέσματα και βασικά από εκεί εμπνευστήκαμε. Θα αντιγράψουμε και ορισμένα πράγματα που έγιναν εκεί, γιατί φάνηκε στην πράξη ότι είχαν συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Στο πλαίσιο της προετοιμασίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου, έγινε μεγάλη συζήτηση για την κλιματική αλλαγή και την ενεργειακή ασφάλεια, καθώς αυτά τα δύο θέματα συνδέονται. Σας υπενθυμίζω ότι το θέμα της κλιματικής αλλαγής είναι πρώτο θέμα στη διεθνή ατζέντα. Ήμουν στη Νέα Υόρκη με τον Υπουργό Εξωτερικών, τον κ. Βενιζέλο, όπου έγινε συνάντηση κορυφής για την κλιματική αλλαγή, με συμμετοχή του Προέδρου Obama και αρχηγών κρατών. Ακόμα και χώρες όπως η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες, που παλαιότερα ήταν κάπως διστακτικές στο θέμα της κλιματικής αλλαγής, έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται και να είναι θετικές. Στην κατ’ ιδίαν συνάντηση του κ. Βενιζέλου με τον κ. Ban Ki-moon, o Γ.Γ. του ΟΗΕ του απηύθυνε έκκληση ως Υπουργός κράτους μέλους της Ε.Ε., να μπορέσει η Ε.Ε. να έχει οριστικοποιήσει τις αποφάσεις της μέχρι τον Οκτώβριο, στη συνάντηση κορυφής του Οκτωβρίου. Ως γνωστό θα γίνει στο Παρίσι το 2015 η οριστική διάσκεψη που όλοι αναμένουν ότι θα καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα, σε συγκεκριμένα δεσμευτικά συμπεράσματα.

Υπάρχουν ορισμένες διαφωνίες όσον αφορά τον τρόπο επιμερισμού των βαρών. Εγώ αυτό που τόνισα είναι ότι θα είναι εξαιρετικά δυσάρεστο για τη διεθνή εικόνα της Ε.Ε. αν δεν κατορθώσει μέχρι τον Οκτώβριο να καταλήξει σε συμπεράσματα. Είπα ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από πλευράς διεθνούς κοινότητας. Εμείς θεωρούμε ότι το κατά κεφαλήν εισόδημα πρέπει να είναι ένα από τα κριτήρια βάσει των οποίων θα γίνει ο καταμερισμός των βαρών μεταξύ των κρατών μελών και βεβαίως αυτό να γίνει με βάση τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία και όχι τα παλαιότερα, τα οποία δεν ανταποκρίνονται πλέον στην πραγματικότητα.

Όσον αφορά πλέον την ενεργειακή ασφάλεια, αναφέρθηκα στην πρόταση του Υπουργού Ενέργειας, του κ. Μανιάτη, για τη δημιουργία ενός συντονιστικού μηχανισμού για κατ’ εξαίρεση παροχή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), ώστε να υπάρχει μια αξιολόγηση των αναγκών σε περιοχές, οι οποίες ενδεχομένως να υποστούν συνέπειες από έλλειψη φυσικού αερίου. Αναφέρθηκα σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, όπως είναι ο αγωγός ΤΑP, οι οποίες βοηθούν στη διαφοροποίηση των πηγών και βεβαίως ότι εμείς αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στην αξιοποίηση των δικών μας και των ευρωπαϊκών πηγών ενέργειας, είτε είναι εγχώριες είτε είναι εξωχώριες, με τρόπο που να ενισχύσει την ενεργειακή ανεξαρτητοποίηση της Ευρώπης. Νομίζω ότι στα θέματα ενεργειακής ασφάλειας και διαφοροποίησης δεν υπήρξαν μεγάλες αποκλίσεις – όλοι λίγο πολύ συμφωνούν ότι πρέπει να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια της Ευρώπης για μεγαλύτερη ανεξαρτησία.

Το επόμενο θέμα σε σχέση με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, με βάση ένα κείμενο που ετοίμασε η Ιταλική Προεδρία, αφορά στην ανάπτυξη, την ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση. Εκεί κάθε Υπουργός επανέλαβε τις προτεραιότητές του. Εμείς θεωρούμε ότι ναι μεν ο συντονισμός των οικονομικών πολιτικών είναι απαραίτητο εργαλείο, αλλά δεν είναι αρκετό για να ελαφρύνει τις αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις. Βεβαίως, θεωρούμε ότι η Τραπεζική Ένωση και η εναρμόνιση των οικονομικών πολιτικών είναι σημαντικές, αλλά επειδή οι διαρθρωτικές αλλαγές δίνουν τα αποτελέσματά τους μεσο-μακροπρόθεσμα χρειάζονται και μέτρα πιο άμεσα όσον αφορά την απασχόληση και τις κοινωνικές επιπτώσεις.

Χαιρετίζουμε την πολιτική της ΕΚΤ να αυξήσει τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία. Θεωρούμε – και εκεί μας υποστήριξαν αρκετοί, μεταξύ των οποίων και οι Γερμανοί, με πολύ ξεκάθαρο τρόπο – ότι χρειάζονται έξυπνες δημόσιες επενδύσεις οι οποίες θα συνδεθούν και με ουσιαστικές επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα. Και ότι βεβαίως, χρειάζεται να λαμβάνεται πάντα υπόψη η κοινωνική διάσταση όταν διαμορφώνεται η οικονομική πολιτική, σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ορισμένοι κινήθηκαν δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην κοινωνική διάσταση, στις δημόσιες επενδύσεις. Ανέφερα και εγώ στην παρέμβασή μου, όπως το ανέφεραν και άλλοι, ότι περιμένουν να δουν τις προτάσεις του Juncker για τα 300 δις ευρώ, τα οποία είναι πολύ σημαντικό ποσό για να βοηθήσουν την ανάπτυξη. Και μετά έγινε συζήτηση στα επιμέρους θέματα όπως είναι η ενιαία ψηφιακή αγορά. Εμείς είμαστε αναφανδόν υπέρ της επιτάχυνσης της ολοκλήρωσης της ψηφιακής αγοράς και ήδη, ατά τη διάρκεια της Προεδρίας μας, κατορθώσαμε και υιοθετήθηκαν πολύ σημαντικά νομοθετήματα. Αλλά υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες. Και βεβαίως είμαστε και υπέρ της ολοκλήρωσης της ενιαίας αγοράς, της Single Market Act Ι και ΙΙ. Η Single Market Act Ι έχει σχεδόν τελειώσει. Το μόνο που μένει ακόμα σε εκκρεμότητα είναι η νομοθεσία όσον αφορά τη φορολόγηση της ενέργειας. Αυτό είναι το μόνο που δεν κατορθώσαμε να ολοκληρώσουμε επί της Προεδρίας μας. Όσον αφορά τη Single Market Act II, η οποία θα συνεχιστεί για καιρό – κάναμε πολλά κατά τη διάρκεια της προεδρίας μας – υπάρχουν ακόμα πολλές εκκρεμότητες. Μεγάλα νομοθετήματα είναι έτοιμα για υιοθέτηση. Πιστεύουμε ότι αυτό βοηθάει πολύ τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και γι’ αυτό το υποστηρίζουμε. Όπως επίσης υποστηρίζουμε και την πρωτοβουλία για έξυπνη νομοθεσία, γιατί οδηγεί σε απλοποίηση της νομοθεσίας, άρα κάνει τη ζωή ευκολότερη για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο σίγουρα θα συζητηθεί το θέμα της κλιματικής αλλαγής και της ενέργειας, και όπως είπα, υπάρχει διεθνής προσμονή ότι θα προκύψει κάποια κοινή ευρωπαϊκή θέση, έστω σε γενικές γραμμές, σε επίπεδο πολιτικής. Μπορεί να μην υπάρχει συμφωνία στις λεπτομέρειες, αλλά μια καταρχήν πολιτική συμφωνία.

Όσον αφορά το οικονομικό σκέλος, το αναπτυξιακό, δεν ξέρουμε ακόμα μέχρι ποιου σημείου θα θελήσει να προχωρήσει σε δεσμευτικά συμπεράσματα ο Herman Van Rompuy, δεδομένου ότι πρόκειται για μια μεταβατική περίοδο και ίσως περιμένει τους καινούργιους να αναλάβουν. Αυτό δεν το ξέρουμε. Πάντως οι δικές μας θέσεις είναι καταγεγραμμένες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και απασχόληση δεν θα συζητηθούν στο Συμβούλιο;

Δ. ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ: Θα συζητηθούν οπωσδήποτε. Δεν ξέρουμε ακόμα αν ο Herman Van Rompuy θα προτείνει κάποια συμπεράσματα ουσιαστικά. Έχει ακουστεί στους διαδρόμους ότι ίσως δεν θέλει να δεσμεύσει το διάδοχό του και τη νέα Επιτροπή. Ίσως περιμένουμε να έρθει η νέα Επιτροπή για να υπάρξουν νέα συγκεκριμένα συμπεράσματα. Αλλά, οπωσδήποτε θα συζητηθεί. Το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων που συνεκλήθη σήμερα έχει την υποχρέωση να παρακολουθεί την υλοποίηση των αποφάσεων των προηγούμενων Ευρωπαϊκών Συμβουλίων. Και εμείς και η Ιταλική Προεδρία αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία σε αυτό, γιατί μέχρι τώρα, πολλές φορές λαμβανόταν μια απόφαση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και μετά κανείς δεν παρακολουθούσε την υλοποίησή της. Αυτό τώρα έχει γίνει κοινή συνείδηση ότι αποτελεί υποχρέωση του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων. Συζητήσαμε αυτό το θέμα και ως υλοποίηση των παλαιοτέρων αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αλλά και προετοιμασίας του νέου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου, στο οποίο δεν ξέρουμε κατά πόσο θα φτάσουμε στην ουσία, σε λεπτομέρειες και σε δεσμευτικά συμπεράσματα.