ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ



ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Είναι ευκαιρία μια επιτυχημένη ελληνική προεδρία να συνοδευτεί με την έξοδο της χώρας από την κρίση

ΗΜ/ΝΙΑ:

Συνέντευξη από τηλέφωνο στον Θάνο Σιαφάκα στις 9/1/2014 http://thehellenicmail.gr/synedeuxeis/6942-2014-01-09-17-21-16

Είναι ευκαιρία μια επιτυχημένη ελληνική προεδρία να συνοδευτεί με την έξοδο της χώρας από την κρίση
Υπάρχουν προοπτικές για ακόμα πιο θεαματική ανάπτυξη, μέσα στο 2014

Συνέντευξη του υφυπουργού Εξωτερικών, κ. Δημήτρη Κούρκουλα, στη Mail και τον Θάνο Σιαφάκα
Τι σηματοδοτεί για τη χώρα μας η ελληνική προεδρία; Ποιες είναι οι φιλοδοξίες της Ελλάδας για αυτή την προεδρία;
Η άσκηση της προεδρίας είναι μια θεσμική υποχρέωση και ένα θεσμικό δικαίωμα κάθε κράτους-μέλους. Είναι κάτι το οποίο έχει καθοριστεί εδώ και πολλά χρόνια. Δεν είναι μια επιλογή στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία. Είναι μια θεσμική υποχρέωση και ένα θεσμικό δικαίωμα που υπογραμμίζει τη θεσμική ισοτιμία των κρατών-μελών. Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια πέρασε μια βαθιά κρίση, που συνοδεύτηκε από έκτακτα μέτρα, τα οποία δεν προβλέπονται στο θεσμικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά ήταν αναγκαία για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων. Νομίζω ότι είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να δείξει ότι παρόλη την κρίση, είναι σε θέση να ασκήσει με αποτελεσματικότητα το καθήκον της προεδρίας. Είναι μια ευκαιρία να υπογραμμισθεί η θεσμική ισοτιμία και, πιστεύω και ελπίζω, να συνοδευθεί μια επιτυχημένη ελληνική προεδρία, με την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση.
Είναι, δηλαδή, μια ευκαιρία να πείσουμε ότι είμαστε μια κανονική χώρα, μια θεσμικά ισότιμη χώρα;
Θεσμικά ισότιμη χώρα είμαστε. Πρέπει, βέβαια, να το υπογραμμίσουμε και να το υπενθυμίσουμε. Γιατί, όπως είπα, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγκάστηκε να πάρει έκτακτα μέτρα. Η τρόικα και όλα αυτά δεν είναι κάτι που προβλέπεται από τη Συνθήκη της Λισσαβόνας είτε από άλλο νομικό-θεσμικό πλαίσιο. Η εικόνα της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια είχε υποβαθμιστεί. Ωστόσο, υπάρχει αισθητή βελτίωση, ήδη, της εικόνας της χώρας μας, μετά από τις μεγάλες προσπάθειες και θυσίες για τη μεγάλη δημοσιονομική επιτυχία, το να βάλουμε δηλαδή τάξη στα δημόσια οικονομικά μας. Βεβαίως, η Ελλάδα συνεχίζει να είναι σε ύφεση επί 6 χρόνια. Συνεχίζει να έχει απαράδεκτα υψηλά ποσοστά ανεργίας. Όμως, πιστεύω ότι είμαστε πολύ κοντά στην έξοδο από την κρίση. Υπάρχουν πολλά θετικά σημάδια, τα οποία επιβεβαιώθηκαν και κατά την τελετή έναρξης και τη συνέντευξη τύπου που έδωσε ο πρόεδρος της επιτροπής, ο κ. Μπαρόζο, αλλά και ο κ. Βαν Ρομπάι. Άρα, μπορεί να αξιοποιηθεί η προεδρία και για τη βελτίωση της ύφεσης της χώρας μας, που είναι κάτι πολύ σημαντικό και για την ανάπτυξη.
Ένας από τους φόβους των Ευρωπαίων εταίρων είναι μήπως η Ελλάδα εμπλέξει τις οικονομικές της ανάγκες στην ευρωπαϊκή ατζέντα. Αυτό είναι τόσο παράλογο; Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θα είναι κακό η Ελλάδα να αναζητήσει λύσεις στα δικά της εκκρεμή οικονομικά ζητήματα; Ζητήματα που προφανώς δεν είναι μόνο ελληνικά.
Πάρα πολλά από τα ζητήματα που απασχολούν την Ελλάδα και τους Έλληνες πολίτες είναι τα ίδια με αυτά που απασχολούν, ταλαιπωρούν και ταλανίζουν πάρα πολλές χώρες. Ίσως εδώ συμβαίνουν με μεγαλύτερη ένταση. Οι προτεραιότητες που έχουμε διαλέξει είναι προτεραιότητες που λαμβάνουν υπ’ όψιν τις ευαισθησίες και τα προβλήματα όλων των Ευρωπαίων πολιτών. Παράλληλα, είναι και προτεραιότητες που έχουν άμεση σχέση με τα ελληνικά προβλήματα. Δεν υπάρχει αντίφαση σε αυτό.
Το θέμα της ανεργίας, για παράδειγμα, είναι ένα ζήτημα που «καίει» όλο τον ευρωπαϊκό νότο, αν όχι το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το θέμα του κουρέματος του χρέους, όμως, θα τεθεί από την Ελλάδα, πριν τις ευρωεκλογές;
Το γεγονός ότι η Ελλάδα ασκεί την προεδρία του συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν σημαίνει ότι παύει να λειτουργεί ως κράτος-μέλος. Υπάρχουν όλες οι διαδικασίες και οι διαπραγματεύσεις που προβλέπονται από διάφορες διαδικασίες. Εμείς δεν θέλουμε εμπλοκή του ενός με το άλλο. Εμείς, το έχουμε δηλώσει, θέλουμε να ασκήσουμε την προεδρία εξ ονόματος όλης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Γιατί αυτή είναι η αποστολή μας, αυτός είναι ο ρόλος μας και ο σκοπός μας. Αυτό δεν θα έχει καμία εμπλοκή, και δεν θα πρέπει να ανησυχεί κανείς ότι θα υπάρχει εμπλοκή αυτού του καναλιού με άλλες διαπραγματεύσεις που είναι σε εξέλιξη. Βεβαίως, η βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας και μια επιτυχημένη προεδρία θα βοηθήσει πολλαπλώς και στα ειδικά ελληνικά θέματα. Αλλά δεν θα εμπλέξουμε την προεδρία στα διμερή εκκρεμή θέματα, όπως αυτό που αναφέρετε.
Συμμερίζεστε την τοποθέτηση ότι η χώρα μας θα βγει στις αγορές το δεύτερο εξάμηνο του 2014; Μπορεί αυτό να γίνει μερικώς, σε συνδυασμό με ένα τρίτο πακέτο βοήθειας;
Δεν θέλω να κάνω τόσο συγκεκριμένες προβλέψεις. Ξέρω ότι έχουν βγει τέτοιες προβλέψεις. Νομίζω ότι αυτό που έχει σημασία είναι πως έχει επιβεβαιωθεί, πλέον, ότι θα έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα. Έχει υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα το 2013. Κατά πάσα πιθανότητα, αυτό το πλεόνασμα θα αυξηθεί θεαματικά το 2014. Από την άλλη, όλες οι προβλέψεις είναι θετικές όσον αφορά την ανάπτυξη το 2014, που είναι ο πιο βασικός παράγοντας, γιατί είναι παρονομαστής για τη βιωσιμότητα του χρέους. Εγώ πιστεύω ότι εφόσον υπάρξει πολιτική σταθερότητα, τότε οι προοπτικές μπορεί να είναι καλύτερες και από τις προβλέψεις. Επειδή είχαμε περάσει τόσα χρόνια ύφεσης, τόσα χρόνια οικονομικής ανασφάλειας, τόσα χρόνια που κυριαρχούσε το ερώτημα «μένει, βγαίνει η Ελλάδα από την Ευρωζώνη;», το ότι έχει σταματήσει αυτή η κουβέντα είναι εξαιρετικά θετικό για τις επενδύσεις. Όχι μόνο τις ξένες επενδύσεις, αλλά και τις επενδύσεις των Ελλήνων, των νοικοκυριών. Επίσης, το γεγονός ότι το θέμα της ρευστότητας των τραπεζών αντιμετωπίζεται όλο και περισσότερο, όλα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν προοπτικές για ανάπτυξη, ακόμα πιο θεαματική απ’ ό,τι πιστεύουν οι διάφοροι οικονομολόγοι και οι διάφοροι οικονομικοί οργανισμοί. Με τη βασική προϋπόθεση της πολιτικής σταθερότητας.
Αναφέρεστε στο 2014.
Αναφέρομαι στο 2014. Βλέπουμε την επιτυχία στις αγορές της Ιρλανδίας. Αυτό είναι κάτι θετικό και αποδείχθηκε ότι δεν είναι κάτι το ακατόρθωτο. Βεβαίως, άλλα τα προβλήματα τα δικά μας, άλλα τα προβλήματα της Ιρλανδίας, δεν είναι ίδιες οι συνθήκες. Όμως, είναι κάτι εφικτό. Τώρα, για το πότε ακριβώς θα γίνει δεν θέλω να διακινδυνεύσω μια πρόβλεψη.
Το κούρεμα θα τεθεί πριν ή μετά τις ευρωεκλογές;
Δεν ξέρω τι εννοείτε με τον όρο κούρεμα. Εδώ αυτό που φαίνεται είναι ότι εφόσον υπάρξει πλεόνασμα, οι εταίροι μας θα ξανασυζητήσουν μαζί μας το θέμα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Αναφερθήκατε στην πολιτική σταθερότητα. Γιατί το δίλημμα των ευρωεκλογών, όπως ετέθη επισήμως, είναι αν πράγματι θέλουμε την Ευρώπη ή όχι; Εννοείτε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υιοθετεί μια αντιευρωπαϊκή στάση;
Εγώ προσωπικά πιστεύω ότι η πολιτική σταθερότητα δεν πρόκειται να τεθεί υπό αμφισβήτηση στις ευρωεκλογές. Πιστεύω, αντιθέτως, ότι ίσως οι ευρωεκλογές, θα αναδείξουν ακόμα πιο ανάγλυφα το αδιέξοδο της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία δεν έχει, ακόμα, προτείνει τόσο καιρό μια πειστική λύση εξόδου από την κρίση. Με την οποία θα μπορούσε κανείς να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει. Όμως, εγώ δεν έχω δει μια οποιαδήποτε στρατηγική εξόδου από την κρίση. Στο ερώτημά σας, αν είναι αντιευρωπαϊκό κόμμα ο ΣΥΡΙΖΑ ή όχι, θα προτιμούσα να ρωτήσετε τους ίδιους, και να απαντήσουν με ειλικρίνεια. Διότι το γεγονός ότι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης αρνήθηκε να συμμετέχει στην τελετή έναρξης της ελληνικής προεδρίας είναι μια πολιτική πράξη, παρόλο που έχει συμβολικό χαρακτήρα. Το ερώτημα είναι γιατί συνέβη και η απουσία του προέδρου της ΔΗΜΑΡ. Εκεί δεν ξέρω τι ακριβώς γίνεται. Δεν αρκεί να λες ότι είσαι φιλοευρωπαίος ή ότι θες ευρωπαϊκή ενοποίηση. Πρέπει αυτό να αντικατοπτρίζεται και στις πολιτικές σου.
Υπάρχει κάποιος τομέας που θα θέλατε η χώρα μας να βάλει τη σφραγίδα της κατά τη διάρκεια της άσκησης της προεδρίας, όπως για παράδειγμα η καταπολέμηση της ανεργίας και η μείωση των ανέργων στην Ευρώπη;
Είναι προτεραιότητα η αντιμετώπιση της ανεργίας και της ανάπτυξης. Βέβαια αυτό είναι εύκολο να λέγεται, αλλά δεν είναι τόσο εύκολο να υλοποιηθεί. Έχουν γίνει, ήδη, κάποιες διαδικασίες. Έχουν ξεκινήσει και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Και βεβαίως θα είναι βασική προτεραιότητά μας. Πιστεύω ότι και η ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης θα μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη, άρα και στην ανεργία. Θα βελτιώσει την ικανότητα πρόσβασης στη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που είναι ο βασικός παράγοντας δημιουργίας θέσεων εργασίας. Επίσης, δίνουμε μεγάλη σημασία στο θέμα της ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής πολιτικής για τη διαχείριση του φαινομένου της μετανάστευσης, το οποίο έχει και την πτυχή της παράνομης μετανάστευσης, αλλά και την πτυχή της αξιοποίησης της νόμιμης μετανάστευσης. Και βεβαίως, και η οριζόντια θαλάσσια πολιτική είναι κάτι το οποίο θα προωθήσουμε, στην προεδρία μας. Πέρα από αυτά, υπάρχουν πάρα πολλά σημαντικά θέματα που εντάσσουμε λιγότερο ή περισσότερο στις προτεραιότητές μας, τα οποία θα καθορίσουμε και τα οποία βρίσκονται ήδη στη νομοθετική διαδικασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η βελτίωση της ενιαίας αγοράς και σημαντικά ζητήματα που αφορούν ειδικούς κλάδους, όπως οι μεταφορές, η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, η ψηφιακή οικονομία.